🎭 Scenariusz
Po turnieju masz w telefonie pełno nagrań: piękne bramki, radość drużyny, ale też filmik, na którym bramkarz popełnia duży błąd i wszyscy się śmieją. Na grupie rodziców ktoś pisze: „Podeślijcie filmiki, wrzucimy coś na TikToka, może zrobimy TOP akcji i wpadek!”. Twoje dziecko prosi: „Pokaż moją bramkę!”. Co robisz?
Zatrzymaj się: co robisz?
Wprowadzenie
Dowiesz się, jak odpowiedzialnie nagrywać mecze i robić zdjęcia dziecięcej drużynie. Zrozumiesz, gdzie przebiega granica między pamiątką a naruszeniem prywatności i jak współpracować z klubem w temacie publikacji materiałów.
Treść lekcji
Nagrywanie meczów i robienie zdjęć to naturalna potrzeba rodziców. Chcemy zatrzymać ważne chwile, pochwalić się postępami dziecka i mieć do czego wracać po latach.
Problem pojawia się wtedy, gdy kamera lub telefon stają się źródłem konfliktów: ktoś nie życzy sobie nagrywania swojego dziecka, ktoś inny wrzuca do internetu film, na którym widać błąd bramkarza, a jeszcze inny tworzy ranking „najlepszych akcji”, w którym pojawiają się ciągle te same nazwiska. **Dlatego warto ustalić kilka prostych zasad.
Po pierwsze, pamiętaj, że na nagraniu czy zdjęciu rzadko jest tylko twoje dziecko. Są tam także inni zawodnicy, trenerzy, czasem sędziowie i kibice.
W Polsce kwestie wizerunku regulują przepisy prawa oraz regulaminy klubowe. W większości akademii rodzice przy zapisach podpisują zgody na wykorzystanie wizerunku dziecka przez klub.
Taka zgoda nie oznacza jednak automatycznie, że każdy rodzic może dowolnie publikować materiały z innymi dziećmi w sieci.
Dlatego dobrym zwyczajem jest przyjęcie zasady: publikuję w internecie głównie materiały, gdzie w centrum jest moje dziecko, a jeśli wyraźnie widać inne osoby, robię to z wyczuciem i szacunkiem.
Po drugie, zastanów się, jaki przekaz niesie materiał, który udostępniasz. Filmik z piękną bramką to zupełnie coś innego niż nagranie z serii błędów jednego zawodnika czy krzyków dorosłych na sędziego.
Nawet jeśli w danej chwili wydaje się to „śmieszną sytuacją”, dla dziecka może być źródłem wstydu, zwłaszcza gdy film zaczyna krążyć wśród rówieśników. Warto zapytać siebie: czy ja sam chciałbym, aby ktoś wrzucił do sieci moje najgorsze zagrania z pracy albo nagranie z momentu, gdy popełniłem błąd?
Po trzecie, dobrze jest współpracować z klubem i trenerem. Jeśli planujesz regularnie nagrywać mecze, możesz zapytać trenera, czy klub ma jakieś wytyczne w tym zakresie.
Część akademii prosi, by materiały z meczów były najpierw udostępniane wewnętrznie (np. na zamkniętej grupie), a dopiero później – po selekcji – trafiały do szerszego grona.
Wspólnym celem powinno być to, by dzieci czuły się bezpiecznie i miały świadomość, że dorośli nie wykorzystają ich wizerunku w sposób zawstydzający.
Nagrywanie może być też świetnym narzędziem rozwoju, jeśli jest używane mądrze. Krótki klip wysłany dziecku przez trenera z komentarzem: „zobacz, jak świetnie wracasz po stracie piłki” wzmacnia pozytywne zachowania.
Z kolei ciągłe analizowanie każdego błędu z nagrania przez rodzica w domu buduje niepotrzebną presję i sprawia, że dziecko zaczyna się bać kamery. Równowaga między pamiątką, analizą a prywatnością jest kluczem do tego, by nagrywanie było wsparciem, a nie obciążeniem.
Warto pamiętać, że odpowiedzialne podejście do nagrywania i publikacji materiałów jest kluczowe.
Kluczowe punkty do zapamiętania
- 1Na większości nagrań i zdjęć z meczu widać nie tylko twoje dziecko, ale także inne osoby.
- 2Zgoda na wykorzystanie wizerunku przez klub nie oznacza dowolności w publikowaniu przez każdego rodzica wszystkiego w sieci.
- 3Warto zastanowić się, jak dziecko poczuje się, widząc udostępnione nagranie lub opis.
- 4Nagrania mogą wspierać rozwój, o ile nie służą do ciągłego wytykania błędów.
Praktyczne wskazówki
- Publikując nagrania, wybieraj takie, które pokazują pozytywne zachowania i nie zawstydzają innych dzieci.
- Jeśli masz wątpliwości, czy dany materiał wrzucać do internetu, rozważ udostępnienie go tylko w wąskim gronie (rodzina, zamknięta grupa).
- Zapytaj trenera lub koordynatora, czy klub ma zasady dotyczące nagrywania i publikacji meczów.
- Unikaj tworzenia rankingów „najlepszych akcji”, w których pojawiają się wyłącznie te same dzieci.
Sprawdź swoją wiedzę
Na czym przede wszystkim powinna opierać się decyzja rodzica o publikacji nagrania lub zdjęcia z meczu dziecka w internecie?
Zadanie do wdrożenia
Przejrzyj ostatnie zdjęcia i nagrania z meczów swojego dziecka w telefonie lub w chmurze. Wybierz trzy materiały, z których jesteś najbardziej dumny i zastanów się, dlaczego właśnie te: czy chodzi o piękną akcję, wysiłek, emocje, a może atmosferę drużyny. Następnie wybierz jeden materiał, którego dziś już byś nie wrzucił do internetu lub podpisał inaczej. Zastanów się, jaką zasadę publikacji możesz przyjąć na przyszłość i zapisz ją w jednym zdaniu.